Test: Revolutia verde e-MAX 110S

emax_test11După ce a fost una dintre revelaţiile salonului de la Milano din toamna anului trecut, a ajuns şi pe plaiurile mioritice în prag de primăvara pentru a putea fi prezentat publicului la ediţia SMAEB-ului de anul acesta. Nemţii producători de e-max vor să-i frustreze pe cei ce doresc să-ţi dea fum în nas într-un trafic poluat atât cu maşini ce trebuiau casate de un deceniu, cât şi cu personaje ce emit constant lipsa de civilizaţie. Este timpul revoluţiei electrice. Viva la revoluçion!

Suntem pe punctul de a avea o experienţă interesantă prin testarea modelului e-max 110S, un scuter electric dezvoltat în Germania şi produs cu brio în China. Trebuie să ţinem cont că o mare parte din conceptele scuterelor electrice au rămas la stadiul de proiect, ceea ce face şi mai incitantă ideea unui test cu un scuter electric de se rie. e-max 110 S este prin definiţie un scuter urban. Un scuter foarte chic urban. Oricine se gândeşte la un scuter electric începe prin a-şi face probleme de alimentare şi de autonomie. Şi nu în ultimul rând de greutatea în sine a scuterului ce trebuie să ducă, pe lângă greutatea normală şi pe cea a acumulatorilor. Eu unul aş începe chiar cu greutatea, care la modelul 110 S chiar nu este de neglijat: 200 kg. Dar cele 200 kg parcă dispar atunci când eşti în mişcare, scuterul oferind o manevrabilitate uimitoare şi o putere întâlnită în special la scuterele de clasă medie.

Thomas Gruebel, fondatorul şi preşedintele companiei GGC din Munchen, producătorul e-max, declara pe la începutul anilor 2000 că doreşte să realizeze un scuter de serie cu propulsie electrică, destinat transportului urban, accesibil tuturor. În 2007 a atins performanţa, ratând pe puţin segmentul de accesibilitate. Preţul unui 110 s ajunge pe piaţa din vestul Europei în jurul valorii de 3500 – 3900 euro, preţ puţin prohibitiv pentru un utilizator normal de scuter încadrat mai ales la clasa de 50 cmc.
Motorul dezvoltat pe modelul 110 S este cel promovat pe toată gama de scutere e-max, încastrat în roata din spate, asigurând o putere de trasmisie optimă. Faţă de alte tipuri de motoare electrice , acesta perimte şi accesul facil la roata. Sistemul de control este asigurat de un controler digital, având un software ce poate fi personalizat în funcţie de cerinţele de deplasare ale utilizatorului.Acumulatorii au un sistem propriu de management BMS cu posibilitatea de monitorizare şi înregistrării stării acumulatorilor şi a motorului. Şi dacă tot veni vorba de acumulatori, e-max îţi dă posibilitatea să alegi varianta de lungă durată sau cea cu costuri eficiente.emax_test2

Acumulatorii pe bază de siliciucu 40 Ah sau 60 Ah sau cei extrem de uşori pe bază de litiu, care permit o autonomie de 150 km şi un timp de încărcare de 2 ore. Acumulatorii pe bază de litiu pot avea un ciclu de reîncărcare de 1000 de ori ceea ce înseamnă mai mult de 100.000 km de parcurs. Ambele tipuri de acumulatori pot fi încărcaţi oricând, neafectând sisitemul de monitorizare. Din nefericire, pe modelul 110 S, e-max a optat pentru sistemul de 4x12V/ 60 Ah, acumulatori pe bază de siliciu, cu o putere maximă de ieşire de 2,5 kW. Surpiza pe care vroiam să o păstrăm spre final vine de la butonul BOOST, care, prin acţionare, ajungem la o putere de 4,5 kW. Deşi viteza maximă este de 60-65 km/h, e-max 110 S poate atinge lejer 90-100 km/h. emax_test12

Din punct de vedere al aspectului, este un cuceritor, însă plasticele îi reduc puţin din strălucire. Sunt de o calitate medie, lăsând impresia că producătorii s-au ocupat mai mult de partea tehnică. Panoul de bord este mai mult decât complet, oferind atât vitezometrul luminos şi bine desenat cât şi un display pe care poţi afla informaţii despre autonomie, km parcurşi… Şaua conferă un confort excelent faţă de un scuter tradiţional de 49 cmc, spaţiul fiind suficient pentru 2 persoane. Un minus atunci când privim spre jante, sunt decente, dar parcă mai trebuiau puţin lucrate. Blocurile optice arată bine, luminează decent şi se înscriu în design-ul general al scuterului. emax_test4

Frânele sunt foarte bune, scuterul fiind dotat cu frâne pe disc faţă/ spate. Pentru uzul urban îşi fac cu brio treaba, totuşi ar putea exista probleme de eficienţă din cauza greutăţii. La viraje se comportă mai bine decât unele scutere cu pretenţii, de brand, brachează din scurt ceea ce îi conferă un mare avantaj în traficul urban. Din punct de vedere al accelerării suntem fericiţi. Bate multe scutere cu propulsoare pe benzină. Trage liniar şi are funcţia dragă nouă, boost, care îi creşte cuplul. Aderenţa este bună, dar calitatea pneurilor nu este cea mai optimă. Poziţia de pilotare este corectă, fără tentă sportivă, dar cu un acces foarte uşor la comenzi.

Nu puteam să nu precizăm că este un scuter “tăcut”, zgomotul emis fiind aproape de zero. Şi nu poluează şi este şi verde, iar dacă îşi va demonstra calitatea şi fiabilitatea în faţa cumpărătorului român atunci clar va deveni alternativa cea mai bună în traficul cotidian.

e-max-spects

Tagged as:

1 Comentariu

  1. Scuterele electrice sunt pe pita din Romania de cel putin 5 ani si in china de 10 sau chiar mai mult .Cu toate astea nu am vazut pe nimeni sa incerce sa le promoveze .Cu bateriile de la EMax acesta poate sa parcurga lejer 250km Sa nu mai vb ca deja au aparut hibridele Tehnologia este aceeasi si nimic nu este nou decit producatorul care monteaza aceasta tehnologie pe cadrul facut de el Si tu poti sa faci un scuter daca ai un nume si un cadru .Motorul controlerul si bateriile se cumpara de la furnizori Va dati sama ce greu este daca eu am demontat tot in 2 ore si cam tot atit sa montezi pe un cadru tot sistemul Am uitat sa spun ca asta Romanesc adus din china are ABS